Kivijärven lapaskisa ratkaistu

Voittokolmikkoon Ulla Oikarisen, Tuija Jupon ja Päivi Salakan lapaset

Ulla Oikarisen voitokkaat

KIVIJÄRVI-LAPASET HUOKUVAT PERINNETTÄ

Kivijärven kotiseutuyhdistys järjesti kilpailun kotiseutulapasten suunnittelusta ja teosta 1.12.2015-15.2.2016 yhteistyössä VilliPeura Oy:n, paikallislehti Viispiikkisen ja Taito Keski-Suomen/Aivian kanssa. Kilpailuun jätettiin 19 lapasehdokasta.

Kilpailu oli kaksivaiheinen sisältäen lapasnäyttelyn yleisöäänestyksineen ja varsinaisen raadin arvioinnin. Lapasehdokkaat olivat nähtävillä Kivijärven kirjastossa 8.3.2016 saakka ja yleisö äänesti ilman tekijätietoja mieleisiään Kivijärvi-lapasia. Ääniä annettiin 183 ja eniten ääniä saivat nro 19 ja 15.

Raati, johon kuuluivat Anne Hakkarainen VilliPeurasta, Anne Mietala Viispiikkisestä, Anne Tuhkanen Taito Keski-Suomesta/Saarijärven käsityökeskuksesta sekä Risto Piispanen ja Hilkka Nikitin kotiseutuyhdistyksestä, kokoontui 23.3. Myös raati teki ratkaisunsa ilman tekijä- ja äänestystietoja. Raati nosti esille lapaset numero 12, 15 ja 19, jotka pärjäsivät yleisöäänestyksessäkin.

Oikarinen luotti historiaan ja perinteeseen

Kivijärvi-lapasiksi raati nimesi numeron 12, lapaset, joista oli tehty kaksi eri väriversiota - järven siniset ja Kivijärven vaakunan väriset eli puna-harmaa-mustat. Työn laatu nähtiin laadukkaana ja työ loppuun asti mietityltä ja toteutetulta. Lapasiin oli sisällytetty Kivijärven historiaa ja niissä oli perinnelapasten aineksia. Tekijäksi paljastui kivijärveläislähtöinen, vantaalainen Ulla Oikarinen, s. Särkinen.

Oikarinen kertoo lapasten työnimen olleen ”Kukko laineilla”.

-Idea on syntynyt tutun kirkonrakentamiseen liittyvän tarinan pohjalta. Sinisissä lapasissa on järven värit ja laineilla keikkuu ruskea tukki, jonka päällä kukko teki matkaansa. Mustissa lapasissa käytin vaakunan värejä ja laineiden seassa vilkkuu kukon punainen heltta. Kuvio on suunnitteluprosessin aikana muokkaantunut perinteisen kirjoneuleen tyyppiseksi malliksi, joka on eri tasoisten neulojien helppo toteuttaa, hän kiteyttää.

Oikarinen on koulutukseltaan KM käsityönopettaja ja suorittanut jokunen vuosi sitten neulekisällin tutkinnon. Hän työskentelee Vantaan aikuisopistossa (kansalaisopisto) tuntiopettajana erilaisilla ompelu- ja lankatyön kursseilla ja tekee oman yrityksen kautta kaikenlaista käsityöhön liittyvää: koulutusta, suunnittelua ja mallitöitä.

Kiintymys synnyinkunta Kivijärveen on säilynyt, samoin yhteydenpito, sillä kuulumisia vaihdellaan Leena-äidin kanssa puhelimitse päivittäin.

-Lapaskisa sytytti heti. Pitäjänlapaset ovat mielestäni hieno oivallus: konkreettinen, kaikkien käyttämä asuste, joilla voi osoittaa kiintymystä Kivijärveen. Onkin mahtavaa, että pystyy antamaan jotain takaisinpäin - vaikkapa sitten lapasmallin, tekijä kertoo.

Palkinnoksi Oikarinen sai mökkiviikonlopun Hannunkiven lomakylässä. Llapaset sisälsivät työohjeet ja ruutupiirrokset ja ne soveltuvat tuotepaketiksi.

Jupon innoittajana toimi Kivijärven luonto

Kunniamaininnan sai lapaset numero 15. Sinivihreitä kirjoneulelapasia raati luonnehti kauniiksi ja mallin pitkä varsi keräsi kiitosta. Luontoaiheiset, laadukkaat lapaset oli tehnyt nurmolaislähtöinen, nykyään lapualainen Tuija Juppo, joka on ollut kesäkivijärvinen vuodesta 1987. Hän toimii tällä hetkellä tekstiilityön opettajana Lapuan kansalaisopistossa.

Juppo on ammentanut aiheensa omista kokemuksistaan Kivijärvellä.

-Lapasten ranneosassa on itse järvi, jossa uiskentelee kaloja. Järven laineilla lautailee myös Kivijärven kukko. Kukon matkaa metsästä seuraa hirvi ja peura. Kämmenpuolella on karhun etutassun kuva kuvastamassa Kivijärveä vahvana itsenäisenä kuntana sekä hienona karhumaastonakin. Osallistuin kisaan, koska Kivijärvi edustaa minulle paikkaa, jossa saan rentoutua. Kivijärven luonto on ainutkertainen järvineen ja metsineen sekä eläimineen. Joka kerta se tarjoaa uusia yllätyksiä, tekijä kertoo.

Jupon lapasia toivotaan saatavan valmiina myyntiin.

Salakkaa kannustettiin osallistumaan

Yleisön suosikiksi nousi numero 19 - kolmen äänen erolla Jupon lapasiin. Lapasten selkeä vaakunakukko koettiin kuvaavan Kivijärveä erityisen hyvin. Lapasten tekijäksi paljastui Päivi Salakka, kivijärveläinen käsityönharrastaja, jota sekä Hannunkiven neulekahvilan osallistujat että läheiset kannustivat lapaskisaan.

Kukko oli Salakalle hellppo valinta.

-Mallin suunnittelu oli sitten haastavampi projekti. Muutaman kerran tein ja purin ennen kuin olin jollain tavalla tyytyväinen. Omasta mielestä jäi vieläkin parannettavaa, toteaa Salakka.

Lapaskilpailu kiinnosti

Lapasehdokkaiden takana olivat (aakkosjärjestyksessä) Ahonen Eeva, Flink Sisko, Hakkarainen Maila, Huhtala Tuovi, Hänninen Konsta/Kotilainen Elisa, Leppänen Anna-Liisa, Leppänen Hilkka, Lähetyspiiri, Juppo Tuija, Oikarinen Ulla, Oinonen Leena, Oinonen Sisko, Piispanen Marketta, Salakka Päivi, Salmi Anneli ja Salmi-Lampila Elina.

Yleisöäänestykseen osallistuneiden kesken arvottiin palkintoja. Ne saivat Hannele Lapinmäki, Sirpa Manninen, Annikki Kinnunen (Viispiikkisen tuotekassi), Taisto Mäkelä (Kivijärvi Soi -pääsylippu yhdelle), Kirsti Leppänen (Liisa Leppäsen runokirja), Maila Turpeinen (Erica Jongin kirja), Viivi Hertteli (taulu) ja Kari Virkkala (kassi). Palkinnot voi noutaa kirjastosta sen aukioloaikana.

-Toivomme saavamme 2-3 lapasmallia myyntiin joko valmiina lapasina tai tuotepaketteina, jolloin ostaja itse kutoo lapaset. Kivijärvi-lapanen sopii myös lahjaksi ja matkamuistoksi. Tuotteistaminen ja jatkotoimenpiteet vievät aikansa, mutta valmista pitäisi olla ensi syksynä, kun seuraava lapassesonki alkaa. Tavoitteena on, että lapasia saisi vaikkapa Hannunkiven lomakylästä ja paikallisista kaupoista.

Kivijärven kotiseutuyhdistys

Pirkko Oinonen, sihteeri